Ledig stilling
Synsenteret Stavanger

Synstrening

Hva er synstrening?

Tenk på synstrening som fysisk trening av øyet. På samme måte som man trener vekter for å bli sterkere, kan man trene øyet for å forbedre enkelte svakheter. Gjennom et synstreningsprogram med en optiker kan gi deg en bedring av visuelle ferdigheter, generelt, innen sport og akademisk (lese/skrive) kan i løpet av kort tid. Her på Synsenteret i Stavanger har vi spesielt fokus på synstrening hos barn.

Synsterapi – Mine mål

Hva er målet for ditt barn?

Din E-postadresse:

Hva innebærer synstrening?

Synstreningen startes ved en evalueringstime med optiker. I løpet av denne timen vil det bli dannet en rapport på hvordan situasjon er i dag, og hva som bør trenes på. Det vil også bli hjemmelekser som skal gjøres på egen hånd. Hjemmelekser tar heldigvis ikke mer enn 5 minutter og trenger ikke å gjøres hver dag.

Hvem kan ta nytte av synstrening?

Synstrening er en unik teknikk man kan benytte ved redusert samsyn funksjon, lese- og skrive vansker og tegn til skjeling.

Symptomer man kan oppleve når man har et redusert samsyn funksjon:

  • Hodepine
  • Slør
  • Øyesvie
  • Kløe
  • Skyggefølelse
  • Dobbelsyn
  • Trøtthet i øyne
  • Irritasjon
  • Svimmelhet
  • Kvalme
  • Ustøhet
  • Røde øyne
  • Tørre øyne

Symptomer når man har lese/skrive vansker:

  • Slør når man skifter blikket fra avstand – nært og omvendt
  • Dekker for det ene øyet ved lesing
  • Myser, rynker pannen eller og skjelver når man ser på avstand og eller nært
  • Store pupuller i normalt lys
  • Beveger seg nærmere for å se hva som er skrevet
  • Problemer med å se tavlen klart etter vedvarende nærarbeid
  • Holder boken nærmere eller beveger seg nærmere boken
  • Blander bokstaver med likt utsende
  • Mye blunking ved lesing
  • Unngår nærarbeid
  • Stadig feil når man overfører informasjon fra tavle til bok

Symptomer på motorsike lese/skrive vansker (altså tegn på skjeling/skjult skjeling)

  • Klager på dobbeltsyn
  • Gjentar bokstaver inni ordet
  • Endrer endingene, starten på et ord
  • Hopper over avsnitt, tall
  • Blander sammen ord i samme setning
  • Skjeler, lukker eller dekker til det ene øyet
  • Hopper over linjer, evt leser samme linje flere ganger
  • Tilter hodet, arbeider konsekvent på den ene siden av pulten
  • Dårlig plassering av skrift/tegning på papir
  • Konsekvent «skjev» kroppsholdning
  • Plasserer bokstaver/tall feil vei ved skriving
  • Tydelig skjeling når ett eller begge øyne står enten ut eller inn iforhold til midten av øyehullen
  • Ord og bokstaver hopper
  • Bruker fingerern for å holde fokuset