Synstrening

Synstrening er fysisk trening av øyemuskulaturen. På samme måte som man løfter vekter for å bli sterkere, kan man trene øyet for å utbedre enkelte svakheter. Gjennom spesialtilpassede synstreningsprogram kan man oppleve bedring av visuelle ferdigheter i løpet av kort tid.

Her på Synsenteret i Stavanger har vi spesielt fokus på synstrening hos barn.

Bestill time her.

Synstrening for barn

Hva innebærer det?

Synstrening starter etter evalueringstime hos optiker. Evalueringstimen kartlegger dagens status, definerer målet med treningen, samt hva som bør trenes for å nå målet. Optiker vil vise ulike øvelser man kan gjøre på egenhånd. Det finnes også et dataprogram til hjemmebruk. Man må regne med hjemmelekser for å sikre progresjon.

Synstrening er hovedsakelig for personer som sliter med samsynet, altså hvordan de to øynene samarbeider. Personer med lese- og skrivevansker kan også ha utbytte av synstrening.

Symptomer på samsynsproblematikk:

  • Dobbeltsyn
  • Hodepine
  • Unngår nærarbeid
  • Slør ved fokusskifte avstand til nær, og omvendt
  • Ord og bokstaver «hopper»/står ikke i ro
  • Bruker pekefinger for å holde fokus
  • Skjeler, lukker eller dekker til det ene øyet
  • Blander sammen ord/bokstaver
  • Hopper over linjer, evt leser samme linje flere ganger
  • Kvalme
  • Trette øyne
  • Holder bøker unormalt nær
  • Blunker mye ved lesing
  • Blander bokstaver med likt utseende

Symptomer på motoriske lese/skrive vansker ( altså tegn på skjeling / skjult skjeling )

  • Klager på dobbeltsyn
  • Gjentar bokstaver inni ordet
  • Endrer endingene, starten på et ord
  • Hopper over avsnitt, tall
  • Blander sammen ord i samme setning
  • Skjeler, lukker eller dekker til det ene øyet
  • Hopper over linjer, eventuelt leser samme linje flere ganger
  • Tilter hodet, arbeider konsekvent på den ene siden av pulten
  • Dårlig plassering av skrift/tegning på papir
  • Konsekvent «skjev» kroppsholdning
  • Plasserer bokstaver/tall feil vei ved skriving
  • Tydelig skjeling når ett eller begge øyne står enten ut eller inn i forhold til midten av øyehullen
  • Ord og bokstaver hopper
  • Bruker fingereren for å holde fokuset
Skroll til toppen